ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی چیست و چگونه کار می کند؟ دندان های صاف و لبخندی جذاب دیگر نتیجه دهانی پر از سیم ها و براکت ها نیست. ارتودنسی نامرئی باعث شده است که علاوه بر روش های سنتی ارتودنسی انتخابی جایگزین وجود داشته باشد که در آن سیم ها و براکت ها مشکل ساز نباشند. در حالیکه ارتودنسی نامرئی ممکن است برای برخی از مشکلات پیچیده فک و دندان مناسب نباشد.

برای درمان موارد زیر به خوبی پاسخگو است:

  • ناهماهنگی دندان های پیشین بالا و پایین
  • دندان های در هم رفته یا دندان هایی با فاصله زیاد
  • دندان های کج و ناصاف

ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان و نوجوانان بزرگتر طراحی شده است، اما در زمانی که دندان های شیری هنوز در دهان باقی مانده اند پیشنهاد نمی شود. کودکان و نوجوانان با سن پایین تر که با مشکلات ارتودنسی مواجه هستند، نیازمند بریس های سنتی فلزی با براکت و سیم ها در جلوی دندان هستند. به هر حال، تنها دندانپزشک یا ارتودنتیست شما می تواند مشخص کند که آیا قادر به استفاده از ارتودنسی نامرئی هستید یا خیر. این درمان جایگزین در ابتدا برای بزرگسالان طراحی شده بود، زیرا این نیاز وجود داشت که بیمار به طور قطعی و کامل در درمان همکاری داشته باشد. ارتودنسی نامرئی باید 22 ساعت در روز استفاده شوند و نباید فراموش یا گم شوند.

ارتودنسی نامرئی و مدرن

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع محبوب ارتودنسی نامرئی شامل براکت های سرامیکی، بریس ها داخلی و الاینر (تراز کننده) های شفاف است. بریس های سرامیکی ارتودنسی نامرئی مانند بریس های فلزی هستند، با این تفاوت که آنها از براکت هایی به رنگ دندان (و گاهی از سیم های به رنگ دندان) استفاده می کنند. به طور کلی، سرامیک های به رنگ دندان با دندان شما مخلوط می شود که باعث می شود آنها کمتر به چشم بیایند. البته براکت های سرامیکی به اندازه بریس های داخلی یا الاینرهای شفاف “نامرئی” نیست. بریس های داخلی که بریس های نامرئی داخلی و بریس های لینگوال هم نامیده می شوند، و همچنین الاینر های شفاف یک قدم پیشتر می روند و کل درمان را نامرئی می کنند. هر جایگزین مزایا و معایب خاص خود را دارد.

بریس های سرامیکی یا شفاف از مصالح کامپوزیت تشکیل شده است که ضعیف تر و شکننده تر از همتای فلزیشان هستند. براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های قلزی هستند و به نوارهای لاستیکی کوچکی برای نگه داشتن آنها به سیم های منحنی نیاز دارند. به دلیل اینکه بندها سفید یا شفاف هستند، ممکن است دارای لکه شوند. گرچه لکه دار شدن آنها مشکل چندانی ایجاد نمی کند، زیرا بندها هر دفعه که برای تنظیم ارتودنسی نامرئی خود به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید (معمولا هر ماه) تعویض می شوند. گیره های خود – بسته به بسته شئم چندباره با سیم یا کش نیازی ندارند.

همچنین همانند ارتودنسی با بریس های فلزی، براکت های سرامیکی ارتودنسی نامرئی تا پایان درمان از دهان خارج نمی شوند. این ممکن است باعث آزار و ناراحتی بیمار شود و ممکن است نگهداری معمول دندان، غذا خوردن و حرف زدن را با مشکل مواجه کند.

ارتودنسی نامرئی در تهران

تفاوت های ارتودنسی نامرئی با ارتودنسی معمول

به دلیل این که ارتودنسی نامرئی به اندازه ارتودنسی فلزی مقاوم نیست، بریس های شفاف نیازمند مدت زمان بیشتری برای درمان هستند. دلیل آن این است که ممکن است ارتودنتیست شما مجبور شود که نیرویی کمتری را به طور تدریجی به دندان ها وارد کند تا از مقاومت براکت های شفاف بیشتر نشود. براکت های سرامیکی ارتودنسی نامرئی گرانتر از ارتودنسی های معمول فلزی هستند. به همین دلیل برخی از بیماران ترجیه می دهند که براکت های سرامیکی تنها بر روی برخی دندان های قابل مشاهده نصب شود و بقیه دندان ها با همان روش ارتودنسی معمول درمان شوند.

ارتودنسی نامرئی توسط بریس های داخلی به پشت دندان ها نصب می شوند و همین باعث می شود که در دید قرار نگیرند. در حال حاضر با تصاویر اسکن شده داخل دندان ها، براکت های خاصی که توسط کامیپوتر طراحی شده اند، تولید می شوند که به داخل دندان های بالا و گاهی دندان های پایین نصب می شوند. این نوع از ارتودنسی نامرئی برای افرادی مناسب است که بیشتر در بین عموم مردم هستند و ممکن است استفاده از الاینرهای شفاف یا بریس های فلزی یا سرامیکی آنها را معذب کند. در حالیکه الاینرهای شفاف و قابل جابه جایی می توانند تغییر شکل دهند یا گم شوند، که منجر به طولانی شدن مدت درمان می شود، این بریس ها ثابت هستند و قابلیت جا به جایی ندارند. کش ها می توانند با بریس های این ارتودنسی نامرئی استفاده شوند تا به شتاب درمان کمک کنند. این کش ها برای استفاده با الاینر های شفاف هم در دسترس هستند اما استفاده از آنها در آن حالت مشکل تر است.

معایب ارتودنسی نامرئی پشت دندان ها، شامل هزینه بالاتر از ارتودنسی معمولیست که در جلوی دندان استفاده می شود. دلیل این هزینه بالاتر استفاده از فرآیند کامپیوتری است که برای ساخت براکت ها مورد نیاز است. از آنجایی که ارتودنسی نامرئی ساخته شده توسط کامپیوتر تکنیک جدیدی را ارائه می کند، بسیاری از متخصصان ارتودنسی در استفاده از آن راحت یا با تجربه نیستند و به همین جهت از پیشنهاد کردن آن به عنوان یکی از روش های درمانی خودداری می کنند. گفتار، راحتی و رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است در این روش درمانی با مشکلاتی رو به رو شود.

الاینر های شفاف، مجموعه ای از الاینرهای قابل جابه جایی هستند که برای دندان های شما به طور مجازی و بدون آزار و ناراحتی طراحی می شوند و کمترین مشکل را ایجاد می کنند. الاینرهای شفاف تقریبا نامرئی هستند. با الاینرهای شفاف ارتودنسی نامرئی براکتی وجود ندارد که جدا شود و همینطور سیمی وجود ندارد که بشکند یا به دهان صدمه بزند. الاینرهای شفاف می توانند برای غذا خوردن، نوشیدن و اتفاقات مهم برداشته شوند و همین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را راحت تر می کند.

به هر حال از آنجایی که الاینرهای شفاف ارتودنسی نامرئی قابلیت جا به جا شدن دارند، احتیاج به انگیزه و تمایل خود بیمار برای استفاده از آن به طور مداوم بیشتر است. همینطور امکان گم شدن و یا تغییر شکل آن هم بیشتر است. از دست دادن الاینر های شفاف می تواند منجر به تاخیر در درمان و افزایش هزینه جابه جایی می شود. با اینکه الاینرهای شفاف راحت هستند، ممکن است که باعث ناراحتی یا درد کمی به خصوص در اوایل شروع درمان شوند. دلیل آن این است که در ابتدا فشاری که برای جابه جایی به دندان می آید، زیاد است. علاوه بر این الاینرهای شفاف تنها از طریق دندانپزشکان و ارتودنتیست های معتبر قابل تهیه هستند. این نوع از ارتودنسی نامرئی می تواند هزینه های بیشتری را بر عهده بیمار بگذارد.

پس از آنکه ارتودنتیست یا دندانپزشک شما قالبی سه بعدی از دندان هایتان تهیه کرد، آن را به لابراتوار خاصی می فرستد تا الاینرها بر اساس دندان های شما، با تکنولوژی مدرن و برنامه های کامپیوتری ساخته شود. سپس نمونه ساخته شده برای بررسی و اطمینان به ارتودنتیست شما فرستاده می شود. الاینرها معمولا به صورت مجموعه ای ساخته می شوند. تعداد این مجموعه ها بر اساس مشکلی که دندان های شما دارند، متفاوت است. شما هر کدام از این الاینرهای ارتودنسی نامرئی را برای مدت معینی استفاده می کنید و تنها برای خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن ها را از دهانتان خارج می کنید. با هر الاینر جدید دندان هایتان به تدریج جا به جا می شوند و در نهایت شما لبخند دلخواهتان را خواهید یافت. با ویزیت های دوره ای، ارتودنتیست شما الاینر بعدی را به شما خواهد داد و پیشرفتتان را در طول درمان بررسی خواهد کرد. الاینرهای اصلاح شده معمولا در پایان اولین مجموعه الاینرها برای اصلاح جزئیات تمام نشده درخواست می شود.

طول درمان ارتودنسی نامرئی

طول درمان به وضعیت شما و نوع ارتودنسی نامرئی که استفاده می کنید دارد. معمولا ارتودنسی نامرئی بین 18 تا 24 ماه استفاده می شوند، با این حال بعضی وقتها این استفاده طولانی تر می شود. ارتودنسی فلزی بهترین تاثیر را در درمان می گذارد چرا که از مقاوم ترین مصالح ساخته شده است. بریس های سرامیکی ارتودنسی نامرئی با اینکه مقاوم ترند و ظاهر بهتری دارند، معمولا زمان بیشتری می برند زیرا به اندازه بریس های فلزی مقاوم نیستند. بریس های داخلی ارتودنسی نامرئی زمان بیشتری می برند تا تاثیر بیشتری داشته باشند.